-
Łożyska przegubowe
Sprawdź katalogi
Łożyska (ślizgowe) przegubowe składają się z pierścienia wewnętrznego posiadającego wypukłą powierzchnie zewnętrzną, pierścienia zewnętrznego z odpowiednio dopasowaną powierzchnią wklęsłą oraz pary ślizgowej.
Ze względu na kierunek przenoszonych obciążeń dzielą się na:
- łożyska przegubowe poprzeczne,
- łożyska przegubowe skośne,
- łożyska przegubowe wzdłużne.
Ze względu na rodzaj pary ślizgowej dzielą się na:
- łożyska wymagające obsługi,
- łożyska bezobsługowe.
Łożyska przegubowe wymagające obsługi
Łożyska wymagające obsługi z parą ślizgową stal/stal przeznaczone są do zastosowań, w których występują duże obciążenia statyczne, duże obciążenia zmienne, często powtarzające się ruchy oscylacyjne i nastawne.
Łożyska te są mało wrażliwe na zanieczyszczenia i wysokie temperatury pracy. Mogą być stosowane w zakresie temperatur od -50oC do +300oC, z wyłączeniem łożysk uszczelnionych, których zakres pracy ograniczony jest przez temperaturę pracy uszczelek.
Aby wydłużyć okres trwałości łożysk należy je okresowo dosmarowywać. Oprócz standardowo produkowanych łożysk z wewnętrznym luzem normalnym dostępne są łożyska z luzem większym niż normalny (C3) i luzem mniejszym niż normalny (C2).
Łożyska przegubowe bezobsługowe
Dla wyeliminowania konieczności smarowania łożyska produkowane są z różnymi parami ślizgowymi:
- stal/kompozyt brązu spiekanego,
- stal/ kompozyt PTFE,
- stal/tkanina PTFE.
Najbardziej rozpowszechniona jest para ślizgowa stal/tkanina PTFE osadzona w żywicy fenolowej lub epoksydowej. Łożyska w takim wykonaniu mogą być stosowane w zakresie temperatur od -50oC do +150oC, z wyłączeniem łożysk uszczelnionych, których zakres pracy ograniczony jest przez temperaturę pracy uszczelek.
Samosmarujące materiały par ślizgowych nie są tak wytrzymałe jak stal i ulegają odkształceniom pod wpływem obciążenia. Łożyska takie służą do zastosowań, w których smarowanie jest niemożliwe oraz gdy obciążenia mają stały kierunek.
Łożyska przegubowe poprzeczne
Łożyska przeznaczone są głównie do przenoszenia obciążeń promieniowych. Mogą przenosić jednocześnie działające obciążenia osiowe pozostające w określonej proporcji do obciążeń promieniowych. Są łożyskami nierozłącznymi. Produkowane są w wykonaniu wymagającym obsługi i w wykonaniu bezobsługowym.
Dostępne są w różnych odmianach konstrukcyjnych, w tym ze stali nierdzewnej.
W zakresie małych i średnich wymiarów pierścień zewnętrzny łożyska ma pęknięcie skierowane wzdłuż osi. Łożysko należy tak zamontować aby pęknięcie to było w strefie nieobciążonej.
Łożyska przegubowe skośne
Łożyska mogą przenosić obciążenia promieniowe i obciążenia osiowe działające w jednym kierunku. Są łożyskami rozłącznymi. Produkowane są w wykonaniu wymagającym obsługi i w wykonaniu bezobsługowym.
Łożyska przegubowe wzdłużne
Łożyska przeznaczone są głównie do przenoszenia obciążeń osiowych działających w jednym kierunku. Mogą przenosić jednocześnie działające obciążenia promieniowe pozostające w określonej proporcji do obciążeń osiowych. Są łożyskami rozłącznymi. Produkowane są w wykonaniu wymagającym obsługi i w wykonaniu bezobsługowym.
-
Łożyska oczkowe
Sprawdź katalogi
Łożyska oczkowe są to gotowe do montażu zespoły łożyskowe, które składają się z łożyska (ślizgowego) przegubowego umieszczonego w głowicy o kształcie oka ze zintegrowanym trzpieniem.
Trzpień może posiadać gwint zewnętrzny lub gwint wewnętrzny. Gwint może być prawy lub lewy. W oprawach oczkowych montowane są łożyska przegubowe wymagające obsługi i łożyska bezobsługowe.
Wytyczne zastosowań obu typów łożysk opisane są w części „ŁOŻYSKA PREGUBOWE”.
Łożyska oczkowe stosowane są głównie na zakończeniach członów tłokowych lub w cylindrach hydraulicznych i pneumatycznych, do ich połączenia ze współpracującymi elementami. W związku z takim zastosowaniem dla tych łożysk używana jest również nazwa „Główki cięgieł”.
-
Tuleje ślizgowe, podkładki oporowe i taśmy
Sprawdź katalogi
Tuleje
Tuleje jednolite z brązu obrabiane maszynowo
Tuleje są mało wrażliwe na zanieczyszczenia, mogą pracować w środowisku powodującym korozję, są odporne na obciążenia uderzeniowe i wibracje przy małych prędkościach poślizgu.
Tuleje są dostępne również w wykonaniu z kołnierzem umożliwiającym przenoszenie obciążeń osiowych.
Tuleje z brązu spiekanego
Tuleje mogą pracować z bardzo dużymi prędkościami poślizgu, nie wymagają smarowania.
Tuleje są dostępne również w wykonaniu z kołnierzem umożliwiającym przenoszenie obciążeń osiowych.
Tuleje z brązu zwijane
Tuleje są mało wrażliwe na zanieczyszczenia, mogą pracować w środowisku powodującym korozję, są odporne na obciążenia uderzeniowe i wibracje przy małych prędkościach poślizgu.
Są tańsza alternatywą dla tulei jednolitych. Tuleje są dostępne również w wykonaniu z kołnierzem umożliwiającym przenoszenie obciążeń osiowych.
Tuleje z kompozytu PTFE
Tuleje mogą pracować w szerokim zakresie temperatur od -200oC do +250oC, z dużymi prędkościami poślizgu, przenoszą duże obciążenia. Tulei nie należy smarować.
Tuleje są dostępne również w wykonaniu z kołnierzem umożliwiającym przenoszenie obciążeń osiowych.
Tuleje z kompozytu POM
Tuleje mogą pracować z dużymi prędkościami poślizgu, przenoszą duże obciążenia. Tulei nie wymagają smarowania, ale wstępne napełnienie smarem lub okresowe dosmarowywanie przedłuża ich trwałość.
Tuleje poliamidowe
Tuleje mogą pracować w środowisku powodującym korozję, nie wymagają smarowania, mają właściwości izolacyjne zapobiegające przepływowi prądu elektrycznego.
Zalecane w przypadku gdy istotne znaczenia mają koszty zakupu i eksploatacji.
Tuleje są dostępne również w wykonaniu z kołnierzem umożliwiającym przenoszenie obciążeń osiowych.
Tuleje zwijane z włókna
Tuleje przenoszą duże obciążenia, mogą pracować w środowisku powodującym korozję, są odporne na obciążenia uderzeniowe i wibracje, nie są wrażliwe na niewspółosiowości
Podkładki oporowe
Dla przypadków łożyskowań wzdłużnych, które wykonują ruchy oscylacyjne lub powolne ruchy obrotowe dostępne są podkładki oporowe z kompozytu PTFE i z kompozytu POM.
Podkładki oporowe są przeznaczone głównie do zastosowań, w których przestrzeń jest bardzo ograniczona i wymagana jest praca bezobsługowa.
Taśmy
Taśmy produkowane są z kompozytu PTFE i z kompozytu POM. Mogą być obrabiane mechanicznie. Mogą być formowane plastycznie przez zginanie np. do postaci profilowanych liniowych prowadnic lub wkładek ślizgowych.