-
Łożyska igiełkowe
Sprawdź katalogi
Główną cechą łożysk igiełkowych jest duża nośność przy niewielkim przekroju
poprzecznym, co sprawia, że nadają się szczególnie do zastosowań o ograniczonej przestrzeni. Łożyska igiełkowe produkowane są w różnych odmianach, w tym kombinowane z łożyskami kulkowymi i kombinowane z łożyskiem walcowym.
Złożenia igiełkowe
Złożenia igiełkowe składają się z igiełek prowadzonych w koszyku stalowym lub poliamidowym. Igiełki toczą się bezpośrednio po powierzchni czopa i gniazda oprawy. Dla osiągnięcia pełnej nośności powierzchnie bieżni powinny być hartowane i szlifowane. Luz promieniowy łożyskowania zależy od tolerancji wykonania średnic.
Łożyska igiełkowe cienkościenne
Łożyska igiełkowe cienkościenne składają się ze złożenia igiełkowego i cienkościennej tulei z hartowanej blachy stalowej tworzących nierozłączną konstrukcję. Mogą być dostarczane także w wykonaniu z jedną uszczelką albo z dwoma uszczelkami. Łożyska przelotowe są otwarte z obu stron. Łożyska nieprzelotowe są z jednej strony zamknięte dzięki czemu są przydatne do łożyskowania końców wałów. Łożyska cienkościenne powinny być stosowne wtedy, gdy w oprawie nie jest możliwe wykonanie bieżni. Jeżeli nie ma możliwości wykonania bieżni na czopie wału należy stosować kombinację łożyska z odpowiednim pierścieniem wewnętrznym.
Łożyska igiełkowe z obrzeżami z pierścieniem wewnętrznym i bez pierścienia wewnętrznego
Pierścień zewnętrzny łożyska ma dwa obrzeża i wraz ze złożeniem igiełkowym tworzy nierozłączną konstrukcję. Łożysko igiełkowe z pierścieniem wewnętrznym umożliwia wewnątrz łożyska, w określonych granicach, przesuw wzdłużny wału względem oprawy w obu kierunkach. Jeżeli jest możliwość wykonania bieżni na czopie wału, można stosować łożyska bez pierścienia wewnętrznego, co pozwala na powiększenie średnicy wału.
Łożyska igiełkowe bez obrzeży z pierścieniem wewnętrznym i bez pierścienia wewnętrznego
Łożyska te stosuje się w przypadkach gdy wymagany jest niezależny montaż pierścienia zewnętrznego i pierścienia wewnętrznego. Pierścień wewnętrzny stosowny jest w przypadku, gdy nie ma możliwości wykonania bieżni na czopie wału.
Łożyska igiełkowe samonastawne z pierścieniem wewnętrznym i bez pierścienia wewnętrznego
Łożyska te posiadają kulistą powierzchnię pierścienia zewnętrznego. Pierścień osadzony jest we wklęsłym gnieździe oprawy z tworzywa sztucznego umieszczonej w korpusie z blachy stalowej. Wszystkie te elementy wraz ze złożeniem igiełkowym tworzą nierozłączną konstrukcję gotową do montażu. Pierścień wewnętrzny stosowny jest w przypadku, gdy nie ma możliwości wykonania bieżni na czopie wału. Łożyska samonastawne mają możliwość wychyleń wału w stosunku do oprawy do ok. 3O.
Łożyska igiełkowe kombinowane z łożyskiem kulkowym skośnym
Łożyska te stanowią połączenie łożyska igiełkowego z łożyskiem kulkowym skośnym. Mogą pracować z dużymi prędkościami obrotowymi. Przenoszą duże obciążenia promieniowe i małe obciążenia osiowe. Zależnie od typu zastosowanego łożyska kulkowego skośnego (jednokierunkowe albo dwukierunkowe) mogą przenosić obciążenia osiowe działające w jednym kierunku albo w obu kierunkach. Pierścienie łożyska są rozłączne.
Łożyska igiełkowe kombinowane z łożyskiem kulkowym wzdłużnym
Łożyska te stanowią połączenie łożyska igiełkowego z łożyskiem kulkowym wzdłużnym serii 511. Mogą pracować z relatywnie dużymi prędkościami obrotowymi. Niezależnie od obciążeń promieniowych przenoszą duże obciążenia osiowe działające w jednym kierunku. Jeżeli nie ma możliwości wykonania na czopie wału bieżni dla łożyska igiełkowego należy stosować kombinacje łożyska z odpowiednim pierścieniem wewnętrznym.
Łożyska igiełkowe kombinowane z łożyskiem kulkowym wzdłużnym z pełną ilością kulek
Łożyska te stanowią połączenie łożyska igiełkowego z łożyskiem kulkowym wzdłużnym o bardziej zwartej konstrukcji niż w przypadku łożyska serii 511.Mogą przenosić średnie obciążenia promieniowe i małe obciążenia osiowe działające w jednym kierunku. Dla uproszczenia zabudowy posiadają rowek na pierścień osadczy na pierścieniu zewnętrznym. Jeżeli nie ma możliwości wykonania na czopie wału bieżni dla łożyska igiełkowego należy stosować kombinacje łożyska z odpowiednim pierścieniem wewnętrznym.
Łożyska igiełkowe kombinowane z łożyskiem walcowym wzdłużnym
Łożyska te stanowią połączenie łożyska igiełkowego z łożyskiem walcowym wzdłużnym serii 811. Niezależnie od obciążeń promieniowych mogą przenosić bardzo duże obciążenia osiowe działające w jednym kierunku. Jeżeli nie ma możliwości wykonania na czopie wału bieżni dla łożyska igiełkowego należy stosować kombinacje łożyska z odpowiednim pierścieniem wewnętrznym.
-
Łożyska igiełkowe wzdłużne
Łożyska igiełkowe wzdłużne umożliwiają konstruowanie łożyskowań o bardzo małych wysokościach. Nie przenoszą obciążeń promieniowych. W łożyskowaniach nie jest dopuszczalna żadna możliwość wystąpienia niewspółosiowości wału w stosunku do powierzchni osadzenia łożyska w oprawie.
Łożyska igiełkowe wzdłużne jednokierunkowe
Łożyska igiełkowe wzdłużne jednokierunkowe przenoszą obciążenia osiowe działające w jednym kierunku.
Łożysko składa się ze:
- złożenia igiełkowego wzdłużnego AXK,
- pierścienia wewnętrznego WS (osadzanego na wale),
- pierścienia zewnętrznego GS (osadzanego w oprawie).
W przypadku gdy powierzchnie oporowe na wale i w oprawie nie są zahartowane i kiedy nie występują specjalne wymagania dotyczące dokładności obrotu, zamiast pierścieni WS i GS mogą być zastosowany podkładki AS. Podkładki AS wycinane są z hartowanej blachy sprężynowej a ich grubość wynosi 1mm.
Złożenie igiełkowe wzdłużne może pracować bez pierścieni bezpośrednio na powierzchniach oporowych węzła łożyskowego, jeżeli powierzchnie te będą zahartowane i oszlifowane. Takie rozwiązanie pozwala na znaczne zmniejszeni wymiarów łożyskowania.
Łożyska igiełkowe wzdłużne dwukierunkowe
Łożyska igiełkowe wzdłużne dwukierunkowe przenoszą obciążenia osiowe działające w obu kierunkach.
Łożysko składa się ze:
- dwóch złożeń igiełkowych wzdłużnych AXK,
- dwóch pierścieni wewnętrznych WS albo dwóch pierścieni zewnętrznych GS,
- pierścienia pośredniego ZS osadzonego odpowiednio na wale albo w oprawie.
Łożyska igiełkowe wzdłużne z kołnierzem centrującym
Łożysko igiełkowe wzdłużne z kołnierzem centrującym AXW składa się ze złożenia igiełkowego AXK osadzonego w pierścieniu wzdłużnym z kołnierzem centrującym. Średnice kołnierzy centrujących odpowiadają średnicom zewnętrznym łożysk igiełkowych cienkościennych z pierścieniem przelotowym i z pierścieniem nieprzelotowym. Do łożysk AXW mogą być stosowne pierścienie WS i podkładki AS.
Sprawdź katalogi