Główną cechą łożysk igiełkowych jest duża nośność przy niewielkim przekroju poprzecznym, co sprawia, że nadają się szczególnie do zastosowań o ograniczonej przestrzeni.
Łożyska igiełkowe produkowane są w różnych odmianach, w tym kombinowane z łożyskami kulkowymi i kombinowane z łożyskiem walcowym.
Sprawdź katalogi
Złożenia igiełkowe
Złożenia igiełkowe składają się z igiełek prowadzonych w koszyku stalowym lub poliamidowym. Igiełki toczą się bezpośrednio po powierzchni czopa i gniazda oprawy. Dla osiągnięcia pełnej nośności powierzchnie bieżni powinny być hartowane i szlifowane. Luz promieniowy łożyskowania zależy od tolerancji wykonania średnic.
Łożyska igiełkowe cienkościenne
Łożyska igiełkowe cienkościenne składają się ze złożenia igiełkowego i cienkościennej tulei z hartowanej blachy stalowej tworzących nierozłączną konstrukcję. Mogą być dostarczane także w wykonaniu z jedną uszczelką albo z dwoma uszczelkami. Łożyska przelotowe są otwarte z obu stron. Łożyska nieprzelotowe są z jednej strony zamknięte dzięki czemu są przydatne do łożyskowania końców wałów. Łożyska cienkościenne powinny być stosowne wtedy, gdy w oprawie nie jest możliwe wykonanie bieżni. Jeżeli nie ma możliwości wykonania bieżni na czopie wału należy stosować kombinację łożyska z odpowiednim pierścieniem wewnętrznym.
Łożyska igiełkowe z obrzeżami z pierścieniem wewnętrznym i bez pierścienia wewnętrznego
Pierścień zewnętrzny łożyska ma dwa obrzeża i wraz ze złożeniem igiełkowym tworzy nierozłączną konstrukcję. Łożysko igiełkowe z pierścieniem wewnętrznym umożliwia wewnątrz łożyska, w określonych granicach, przesuw wzdłużny wału względem oprawy w obu kierunkach. Jeżeli jest możliwość wykonania bieżni na czopie wału, można stosować łożyska bez pierścienia wewnętrznego, co pozwala na powiększenie średnicy wału.
Łożyska igiełkowe bez obrzeży z pierścieniem wewnętrznym i bez pierścienia wewnętrznego
Łożyska te stosuje się w przypadkach gdy wymagany jest niezależny montaż pierścienia zewnętrznego i pierścienia wewnętrznego. Pierścień wewnętrzny stosowny jest w przypadku, gdy nie ma możliwości wykonania bieżni na czopie wału.
Łożyska igiełkowe samonastawne z pierścieniem wewnętrznym i bez pierścienia wewnętrznego
Łożyska te posiadają kulistą powierzchnię pierścienia zewnętrznego. Pierścień osadzony jest we wklęsłym gnieździe oprawy z tworzywa sztucznego umieszczonej w korpusie z blachy stalowej. Wszystkie te elementy wraz ze złożeniem igiełkowym tworzą nierozłączną konstrukcję gotową do montażu. Pierścień wewnętrzny stosowny jest w przypadku, gdy nie ma możliwości wykonania bieżni na czopie wału. Łożyska samonastawne mają możliwość wychyleń wału w stosunku do oprawy do ok. 3O.
Łożyska igiełkowe kombinowane z łożyskiem kulkowym skośnym
Łożyska te stanowią połączenie łożyska igiełkowego z łożyskiem kulkowym skośnym. Mogą pracować z dużymi prędkościami obrotowymi. Przenoszą duże obciążenia promieniowe i małe obciążenia osiowe. Zależnie od typu zastosowanego łożyska kulkowego skośnego (jednokierunkowe albo dwukierunkowe) mogą przenosić obciążenia osiowe działające w jednym kierunku albo w obu kierunkach. Pierścienie łożyska są rozłączne.
Łożyska igiełkowe kombinowane z łożyskiem kulkowym wzdłużnym
Łożyska te stanowią połączenie łożyska igiełkowego z łożyskiem kulkowym wzdłużnym serii 511. Mogą pracować z relatywnie dużymi prędkościami obrotowymi. Niezależnie od obciążeń promieniowych przenoszą duże obciążenia osiowe działające w jednym kierunku. Jeżeli nie ma możliwości wykonania na czopie wału bieżni dla łożyska igiełkowego należy stosować kombinacje łożyska z odpowiednim pierścieniem wewnętrznym.
Łożyska igiełkowe kombinowane z łożyskiem kulkowym wzdłużnym z pełną ilością kulek
Łożyska te stanowią połączenie łożyska igiełkowego z łożyskiem kulkowym wzdłużnym o bardziej zwartej konstrukcji niż w przypadku łożyska serii 511.Mogą przenosić średnie obciążenia promieniowe i małe obciążenia osiowe działające w jednym kierunku. Dla uproszczenia zabudowy posiadają rowek na pierścień osadczy na pierścieniu zewnętrznym. Jeżeli nie ma możliwości wykonania na czopie wału bieżni dla łożyska igiełkowego należy stosować kombinacje łożyska z odpowiednim pierścieniem wewnętrznym.
Łożyska igiełkowe kombinowane z łożyskiem walcowym wzdłużnym
Łożyska te stanowią połączenie łożyska igiełkowego z łożyskiem walcowym wzdłużnym serii 811. Niezależnie od obciążeń promieniowych mogą przenosić bardzo duże obciążenia osiowe działające w jednym kierunku. Jeżeli nie ma możliwości wykonania na czopie wału bieżni dla łożyska igiełkowego należy stosować kombinacje łożyska z odpowiednim pierścieniem wewnętrznym.