Łożysko–rolki są łożyskami tocznymi z grubościennym pierścieniem zewnętrznym dostosowanym do toczenia się po powierzchni współpracującej. Stosowane są do mimośrodów, do popychaczy, jako rolki wspierające oraz rolki dociskowe.
Mogą mieć powierzchnie zewnętrzną wypukłą lub walcową. Powierzchnia wypukła umożliwia kompensowanie niewspółosiowości. Łożysko-rolki produkowane są jako beztrzpieniowe i trzpieniowe.
W zależności od rodzaju elementów tocznych dzielą się na: igiełkowe, walcowe i kulkowe.
Łożysko–rolki beztrzpieniowe
Typ (R)STO
Łożysko-rolki igiełkowe bez prowadzenia wzdłużnego. Pierścień wewnętrzny bez obrzeży, złożenie igiełkowe rozłączne. Przy stosowaniu łożysko-rolki bez pierścienia wewnętrznego (RSTO) na czopie wału powinna być wykonana bieżnia. Łożysko-rolki te przeznaczone są do zastosowań, w których prowadzenie boczne jest zapewnione przez współpracujące części konstrukcji. Powierzchnie prowadzące powinny być dokładnie toczone.
Typ (R)NA22.2RS
Łożysko-rolki igiełkowe bez prowadzenia wzdłużnego. Pierścień zewnętrzny z dwoma obrzeżami tworzy wraz ze złożeniem igiełkowym i uszczelkami jedną całość. Przy stosowaniu łożysko-rolki bez pierścienia wewnętrznego (RNA22.2RS) na czopie wału powinna być wykonana bieżnia Łożysko-rolki te przeznaczone są do zastosowań, w których prowadzenie boczne jest zapewnione przez współpracujące części konstrukcji. Powierzchnie prowadzące powinny być dokładnie toczone.
Typ NATR
Łożysko-rolki igiełkowe z prowadzeniem wzdłużnym. Po obu stronach pierścienia wewnętrznego osadzone są podkładki oporowe, które przejmują siły osiowe.
Łożysko-rolka jest nierozłączna. Produkowane są także w odmianie z dwiema uszczelkami.
Typ NATV
Łożysko-rolki NATV różnią się od łożysko-rolek NATR tylko tym, że mają pełną liczę igiełek. Mogą przenosić większe obciążenia przy mniejszych prędkościach.
Typ NUTR
Łożysko-rolki walcowe z prowadzeniem wzdłużnym. Mają pełną liczbę wałeczków umieszczonych w dwóch rzędach. Pierścień zewnętrzny posiada dwa obrzeża prowadzące wałeczki. Prowadzenie wzdłużne zapewnione jest przez dwa swobodne pierścienie boczne. Blaszane pierścienie kątowe ciasno osadzone w pierścieniu zewnętrznym łączą poszczególne elementy w nierozłączną konstrukcję oraz tworzą uszczelnienie labiryntowe z pierścieniami bocznymi.
Łożysko-rolki mogą przenosić bardzo duże obciążenia, a dzięki prowadzeniu pierścienia zewnętrznego przez wałeczki także duże obciążenia osiowe, również udarowe.
Łożysko–rolki trzpieniowe
Typ KR
Łożysko rolki igiełkowe z prowadzeniem wzdłużnym. Pierścień zewnętrzny jest prowadzony przez stałe obrzeże trzpienia i podkładkę oporową wciśniętą na trzpień. Łożysko-rolka jest nierozłączna. Produkowane są także w odmianie z dwiema uszczelkami.
Typ KRV
Łożysko-rolki KRV różnią się od łożysko-rolek KR tylko tym, że mają pełną liczę igiełek. Mogą przenosić większe obciążenia przy mniejszych prędkościach
Typ NUKR
Łożysko rolki walcowe z prowadzeniem wzdłużnym. Mają pełną liczbę wałeczków umieszczonych w dwóch rzędach. Pierścień zewnętrzny posiada dwa obrzeża prowadzące wałeczki. Prowadzenie wzdłużne zapewnione jest przez stale obrzeże trzpienia i pierścień boczny wciśnięty na trzpień. Blaszane pierścienie kątowe ciasno osadzone w pierścieniu zewnętrznym łączą poszczególne elementy w nierozłączną konstrukcję oraz tworzą uszczelnienie labiryntowe z obrzeżem i pierścieniem bocznym. Łożysko-rolki mogą przenosić bardzo duże obciążenia, a dzięki prowadzeniu pierścienia zewnętrznego przez wałeczki także duże obciążenia osiowe, również udarowe.