Zespoły śrub tocznych składające się z nakrętki i wału śruby przenoszą obciążenia poprzez przekształcenie ruchu obrotowego na ruch prostoliniowy. Ze względu na rodzaj elementów tocznych śruby dzielą się na śruby kulkowe i śruby wałeczkowe.
Zespoły śrub tocznych składające się z nakrętki i wału śruby nazywane są również mechanizmami śrubowymi.
Śruby toczne kulkowe
W śrubach kulkowych obciążenie jest przekazywane poprzez kulki toczące się w zamkniętym obiegu między nakrętką a wałem śruby. Podobnie jak w łożyskach kulkowych w śrubach występuje styk toczny dzięki czemu śruby toczne charakteryzują się bardzo niskim współczynnikiem tarcia i wysoką sprawnością.
Zużycie współpracujących części jest znacznie mniejsze niż w przypadku śrub ślizgowych, czego efektem jest większa trwałość śruby kulkowej pracującej w takich samych warunkach jak śruba ślizgowa.
Dzięki mniejszej ilości wytwarzanego ciepła śruba kulkowa może utrzymywać niską temperaturę pracy, co sprawia, że jest szczególnie przydatna do zastosowań, gdzie wymagana jest praca w długim okresie czasu z wysokimi prędkościami.
Śruby toczne wałeczkowe
W śrubach wałeczkowych obciążenie jest przekazywane poprzez wałeczki. Duża liczba punktów styku zapewnia znacznie wyższe nośności i dłuższą trwałość niż ma to miejsce w przypadku śrub kulkowych o porównywalnej wielkości. Śruby produkowane są w dwóch konstrukcjach: śruby wałeczkowe planetarne z nagwintowanymi wałeczkami i śruby wałeczkowe z obiegiem wałeczków z rowkowanymi wałeczkami.
Śruby wałeczkowe planetarne przenoszą obciążenia udarowe, mogą pracować z dużymi prędkościami i przyspieszeniami, są niewrażliwe na zanieczyszczenia (kurz, piasek).
Śruby z obiegiem wałeczków mają bardzo mały skok gwintu co zapewnia dużą dokładność pozycjonowania, powtarzalność i sztywność.
Śruby mogą być dostarczane w kilku wykonaniach różniących się dokładnością:
- śruba rolowana
- śruba wiórkowana
- śruba szlifowana
Wały śrub mogą być dostarczane w następujących wykonaniach:
- z gwintem na całej długości,
- z końcami obrobionymi maszynowo do średnicy rdzenia,
- z końcami obrobionymi maszynowo do średnicy poniżej warstwy hartowanej,
- ze standardowymi czopami obronionymi maszynowo.
- na życzenie klienta wg dostarczonych rysunków
Czopy wałów zostały tak zaprojektowane, żeby pasowały do standardowych opraw łożyskowych stojących lub kołnierzowych.
Oprawy takie dostępne są jako oddzielny elementy wyposażenia.