Tuleje wciągane i wciskane oraz nakrętki i elementy zabezpieczające są częściami przynależnymi do łożysk (współpracującymi z łożyskami).
Sprawdź katalogi
Tuleje wciągane
Tuleje wciągane stosowane są do mocowania łożysk z otworem stożkowym na czopie walcowym. Umożliwiają zabudowę łożysk zarówno na wale gładkim, jak i na wale z odsadzeniem.
Tuleje wciągane dostarczane są w komplecie z nakrętką i elementem zabezpieczającym.
W przypadku mniejszych łożysk elementem takim jest podkładka zabezpieczająca, a w przypadku większych blaszka zabezpieczająca.
Tuleje są rozcięte co zapewnia dopasowanie się do średnicy czopa wału. Zbieżność tulei wynosi 1:12. Produkowane są tuleje do wałów metrycznych i calowych.
Dla ułatwienia montażu i demontażu tuleje o większych średnicach otworu produkowane są w wykonaniu do montażu i demontażu metodą hydrauliczną. Tuleje takie mają kanał olejowy i rowek rozprowadzający olej na powierzchni zewnętrznej tulei. Olej wtłoczony pod ciśnieniem tworzy między powierzchniami pasowanymi film olejowy znacznie zmniejszający siłę potrzebną do zamontowania łożyska. W standardowym wykonaniu kanał olejowy umieszczony jest od strony gwintu.
Tuleje wciskane
Tuleje wciskane stosowane są do mocowania łożysk z otworem stożkowym na czopie walcowym. Umożliwiają zabudowę łożysk zarówno na wale gładkim, jak i na wale z odsadzeniem.
Tuleja jest wciskana w otwór łożyska, które powinno być oparte o odsadzenie na wale lub w przypadku wałów gładkich o element zamocowany na wale.
Tuleje są rozcięte co zapewnia dopasowanie się do średnicy czopa wału. Zbieżność tulei wynosi 1:12, z wyjątkiem tulei przeznaczonych do montażu łożysk baryłkowych serii 240 i 241, które mają zbieżność 1:30.
Dla ułatwienia montażu i demontażu tuleje o większych średnicach otworu produkowane są w wykonaniu do montażu i demontażu metodą hydrauliczną. Tuleje takie mają kanały olejowe oraz rowki rozprowadzający olej na powierzchni zewnętrznej i powierzchni otworu tulei. Olej wtłoczony pod ciśnieniem tworzy między powierzchniami pasowanymi film olejowy znacznie zmniejszający siłę potrzebną do zamontowania łożyska. W standardowym wykonaniu kanały olejowe umieszczone są od strony gwintu.
Nakrętki łożyskowe
Nakrętki łożyskowe są stosowane do mocowania łożysk na wale, do montażu łożysk na czopach stożkowych oraz do demontażu łożysk z tulei wciskanych. Mogą również służyć do mocowania innych elementów maszyn. Do wymiaru 40 nakrętki wykonywane są z gwintem metrycznym drobnozwojnym, a od wymiaru 41 z gwintem metrycznym trapezowym.
Nakrętki łożyskowe mają na obwodzie odpowiednio cztery lub osiem wycięć do w przyłożenia klucza hakowego lub udarowego w trakcie dokręcania.
Do zabezpieczenia nakrętek przed poluzowaniem stosowne są podkładki zabezpieczające i blaszki zabezpieczające.
Oprócz wspomnianych stosowane są również inne systemy blokownia nakrętek np. wkręty i kolki zabezpieczające.
Podkładki zabezpieczające (zębate)
Podkładki zabezpieczające zębate są prostymi i pewnymi elementami mocującymi. Podkładka wchodzi w wycięcie tulei (rowek na wale), a po zagięciu ząbka na wysokości odpowiedniego wycięcia na obwodzie nakrętki zabezpiecza ją prze obrotem.
Blaszki zabezpieczające (kształtowe)
Blaszki zabezpieczające kształtowe mocowane są do nakrętki za pomocą śruby. Blaszka wchodzi w wycięcie tulei (rowek na wale) zabezpieczając ją przed obrotem.